söndag 4 september 2011

Svamphistorier (del 1)


... är ibland väldigt lika fiskehistorier. Otroliga, (kanske lite?) överdrivna och garanterade att göra lyssnaren grymt avundsjuk.

Här två typexempel som jag hört vänner berätta denna svampsäsong;
- Vi plockade 30 liter kantareller på en eftermiddag, och det på gångavstånd hemifrån!
(Kan ni tänka er det? 30 LITER! Det är ett helt köksbord fullt med jordgubbskartonger…)

Nästa;
- Ja, jag har blivit helt frälst på svart trumpetsvamp. Har plockat hur mycket som helst.
- Var hittar man dem då?
- Överallt! Det är bara att titta under fötterna.

Av alla jag känner är jag den som är mest ute och går i skogen. Jag har ALDRIG hittat MASSOR av svamp. Hittar jag så det räcker till en sås eller några varma mackor är jag lycklig.

I veckan var jag och Viggo och hunden ute en tur i Klåveröds skogar. Gick o gick och inte en svamp hittade vi. Det regnade mer och mer och vi hade inga regnkläder. Till slut duckade vi in under några björkar… och där var dom… VÄRLDENS STÖRSTA taggsvampar! Har ALDRIG hittat så mycket taggsvamp förr. Det räckte till... ... ... sex varma mackor!

2 kommentarer:

  1. Vandrarhemsägarinnan kanske ska ge ut en bok på temat fiske- svamp- och andra historier? Jag kan bidra med några nya fiskehistorier, fick några fiske- och stormhistorier (15 meter höga vågor...) under helgens segling. Vad ska boken heta? "Överdrifter och underdrifter"?
    Tills dess ser jag fram emot svamphistorier del 2! SysterEva

    SvaraRadera
  2. Jag är också helt värdelös på att plocka svamp. Blir nästan arg på alla som "hittar litervis bara jag går ut genom dörren" eller "skulle bara gå ut med hunden och kom hem med en ICA-påse Kantareller". Vad fasiken??? Jag kan ströva runder i timtals och komma hem med 15 små halvätna torra kantareller... Grrrr... Nä jag ä inte bitter....

    SvaraRadera