lördag 16 juni 2012

Mina första amerikaner


Todd, Jackie, Marilyn och Ed. Väldigt rara människor som bott hos mig två nätter i veckan som gick. Tänk att de suttit hemma i New Hampshire och planerat sin Sverigeresa med hjälp av internet och så har de hittat Klaverods hostel och bokat in sig. Teknikens under!

Men inte nog med det, Todds efternamn är Seastedt och hans farfarsfarfarsfarfarsfar utvandrade från Sverige. Vad hette han då? Jo, Sjöstedt precis som min mamma...

Jag åkte hem till pappa och rotade fram mammas släktforskningspärm om Sjöstedtarna. Det visade sig att det är möjligt att jag och Todd härstammar från samme Truls Sjöstedt, trumpetare i Karl XII:s armé.

Så jag var ju tvungen att berätta om min morfar, Thure Sjöstedt, som var känd brottare på sin tid och tog medaljer både på OS i Amsterdam och OS i Los Angeles. Märkligt nog, så har Todd varit ungdomstränare i brottning!


                         Morfar Thure 1928 (25 år gammal)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar